Avtalestatus er en funksjon som gjør at du kan markere status på en avtale til klienten om de har kommet til avtalt time eller ikke på klinikken. For å aktivere denne appen må du først gå til "Apps" i sidemenyen og bla ned til appen 'Avtalestatus'. Trykk deretter på 'aktiver'.
Videre kan du trykke på innstillinger for å velge hvilke du ønsker skal være tilgjengelig. Under vil du se en guide:
Oppsett
Når appen er aktivert kan du markere under innstillingene for 'Avtalestatus'. Det er allerede noen forhåndsdefinerte, men du kan også opprette dine egne tilpassede statuser. Videre kan du velge hvilke statuser det skal være mulig å velge på dine klientavtaler.
Ved å trykke på 'Legg til ny status' åpnes et nytt vindu hvor du kan velge navn og ikon for din egendefinerte status. Deretter klikker du på Lagre, og den nye statusen din opprettes. Du vil heretter kunne finne statusen du har laget under innstillingene og bruke den til dine klientavtaler.
Nå er appen avtalestatus klar for å brukes. Videre kan du se hvordan du markerer status på en avtale.
Marker status på en avtale
På din kalendersiden ser du alle avtalene dine. For å markere eller endre status på en avtale, trykker du på den spesifikke. Her får du opp sidepanelet, og du velger deretter å trykke på 'endre status'. Nå kommer alle valgene dine opp, og du trykker på tilhørende status.
På bildet over ser du alle statusene som er synlig, og mulig å markere på dine avtaler. Avtalene i kalenderen vil ha ikonene for den bestemte statusen synlig øverst i høyre hjørne på bildet under. På denne måten vil du ha en klar oversikt over avtalene dine så snart du går inn i kalenderen din.
En avbestilling eller at en klient ikke møter opp kan fort skje. Med appen avtalestatus kan du alltid endre og markere status på en spesifikk avtale ved å følge stegene over.
Dessuten kan du eksempelvis også se hvilke avtaler som har blitt ombooket, markere om en klient ikke har møtt opp til avtalen eller om avtalen er i gang. Med muligheten til å lage egne statuser har du frihet til å bruke denne appen på en hvilken som helst måte du måtte ønske!
Jeg har laget en ny avtalestatus - kan den slette en avtale?
Per nå er det ikke mulig å få dine egne, skreddersydde avtalestatuser til å "oppføre seg" på en spesifikk måte. Det betyr at hvis du oppretter en status du for eksempel kaller "Avlyst av klienten", så må du selv slette avtalen hvis du ønsker det. Du sletter en avtale ved å trykke på avtalen > velger "rediger avtale" > trykker "slett".
Dine egne avtalestatuser kan imidlertid være svært nyttige, da de markerer avtalene dine med et ikon du selv har valgt, slik at du enkelt kan danne deg den store oversikten.
Du kan altså både bruke avtalestatusene til din egen daglige oversikt og til statistikk. Under Innstillinger > Import/Eksport kan du velge å eksportere Avtaler, og under Tilpass eksportkolonner kan du sørge for at Status er valgt.
Kan jeg bruke det til å se om en klient har møtt opp eller ikke?
På klientprofilen under Avtaler vil avtalene være inndelt i fremtidige avtaler, gjennomførte avtaler og slettede avtaler.
Systemet regner en avtale som gjennomført hvis tidspunktet for avtalen har funnet sted og avtalen ikke er blitt kansellert (via Avtalestatus-appen – eller ved at den er blitt kansellert av klienten eller slettet av deg som bruker).
Du kan også bruke Avtalestatus-funksjonen til manuelt å holde styr på om en klient har møtt opp eller ikke. Hvis du går til avtalen og velger at den er "Gjennomført", vil du se et ikon i kalenderen. Du vil naturligvis også kunne knytte til dine egne avtalestatuser, og trekke ut statistikk angående disse under Innstillinger > Import/Eksport ved å eksportere avtalene dine, og velge 'Avtalestatus' som en av eksportkolonnene.