Gå til hovedinnhold

Digicare og forsikring

Generell gjennomgang av Digicare og andre forsikringsløsninger.

Oppdatert over en uke siden

Digicare

Med DigiCare-appen kan du enkelt motta, behandle og fakturere forsikringskrav. For eksempel kan en fysioterapeut automatisk motta en booking fra et forsikringsselskap, behandle pasienten i henhold til forsikringsvilkår, og deretter sende faktura direkte til forsikringsselskapet gjennom EHF-systemet. Dette sparer tid og sikrer en effektiv arbeidsflyt.

Kom i gang med DigiCare

Før aktivering av DigiCare-appen, må følgende være på plass i Behandlernettverket:

  1. Klinikk og profil: Logg inn på Behandlernettverket og sørg for at klinikken og profilen din er opprettet.

  2. Forsikringsavtale: Du må ha en avtale med ett eller flere forsikringsselskap knyttet til profilen din.


Aktivering av nødvendige apper

  1. Logg inn i journalsystemet.

  2. Naviger til Apps. Merk at følgende apper må aktiveres før DigiCare kan aktiveres:

    • Behandlingsserier

    • Kontakter og betalere

    • Online-booking

    • EHF

Aktivering av DigiCare-app

  1. Naviger til DigiCare i Apps.

  2. Velg kalenderen som skal være tilgjengelig i DigiCare.

    1. Her kan du også opprette en kalender for hver lokasjon du jobber på (f.eks. en kalender for Oslo og en for Asker).

  3. Angi yrke (f.eks. fysioterapeut).

  4. Trykk «Neste», og DigiCare blir aktivert.


Sette opp tjenester og forsikringsselskaper

  1. Gå til Innstillinger > Kontakter og betalere.

  2. Trykk på «Opprett kontakt» og velg «Virksomhet».

  3. Velg forsikringsselskapet du har prisavtale med.

    • Prisavtalene hentes automatisk og knyttes til tjenestene.

    • Eventuelle oppdateringer i prisavtalen vil bli automatisk oppdatert.

  4. Under kontakten, sjekk prisene i Tjenestepriser og bekreft.


Siste steg: Klinikk og online-booking

  1. Hvis du ikke allerede har opprettet en klinikk:

    • Gå til Klinikker og trykk «Legg til klinikk».

    • Legg inn informasjon om klinikken din.

  2. Aktiver online-booking:

    • Velg system fra nedtrekksmenyen (Physica Web / PsykbaseWeb).

    • Hvis du har brukt den eldre versjon av Physica, bytt til Physica Web / Psykbase Web.

  3. Legg inn din eksterne ID. Hvis du mangler denne, kan du bruke funksjonen for forhåndsskrevet e-post eller ta kontakt med oss på Chat inne i systemet ditt.


Når alle steg er gjennomført, er DigiCare aktivert og klar til bruk med riktig oppsett for klinikker, tjenester, og forsikringsselskaper.

Fakturere forsikringsavtaler og samlefakturering

  1. Klikk på avtalen i kalenderen.

  2. Velg «Opprett ny faktura».

    • Gå gjennom ordrelinjen for å sjekke tilskuddet fra DigiCare.

    • Hvis pasienten har egenandel, vil dette vises på fakturaen.

  3. Klikk på «Opprett faktura» og deretter «Godkjenn».

  4. For å sende fakturaen til forsikringsselskapet via EHF:

    • Velg «Mer» og klikk «Send EHF-faktura».

Samlefakturering

  1. Hvis du vil fakturere flere avtaler samlet:

    • Gå til kalendervinduet og klikk på en av avtalene.

    • Klikk på den blå linjen «Brukt [antall] behandling(er)».

    • Velg «Opprett faktura».

  2. Se gjennom ordrelinjene, inkludert tilskudd og egenandel.

  3. Klikk «Godkjenn», og deretter «Send EHF-faktura» under «Mer».

Legge til forsikring manuelt for en pasient

For deg som har fått pasienten inn gjennom andre kanaler enn DigiCare

  1. Hvis du oppdager at en pasient har forsikring etter en avtale, eller hvis pasienten informerer om dette:

    • Gå til Klienter og velg pasienten det gjelder.

  2. Klikk på Behandlingsserier og deretter Opprett behandlingsserie.

  3. Under Behandlingstype, velg alternativet for digitalt forsikringskrav eller relevant forsikringsselskap.

  4. I feltet for SakID, velg Behandlernettverk SakID.no og legg inn den aktuelle SakID-en.

    • Klikk på oppdateringsknappen (refresh-knappen) for å hente inn informasjon relatert til SakID-en, som start- og sluttdato og antall behandlinger.

    • Bekreft at informasjonen samsvarer med dataene på SakID.no.

  5. Klikk på Lagre for å fullføre opprettelsen.

  6. Den nye behandlingsserien vil nå vises og kan brukes til å opprette nye avtaler, eller som et valg når du oppretter avtaler i kalenderen.

Kontakter og Betalere (annen forsikringsløsning)

Kontakter og betalere gir deg muligheten til å opprette kontakter og andre betalere i systemet. En annen betaler kan være alt fra en forelder, søsken, slektninger til et forsikringsselskap osv., og det gir dem muligheten til å betale på vegne av klienten. For å aktivere det, gå til "Apps" på kontoen din og klikk på "Aktiver" ved siden av "Kontakter og betalere".

Legg til kontakt eller betaler

Når du har aktivert funksjonen kan du legge til ny kontakter ved å gå til innstillinger og deretter velge 'kontakter og betalere'.

I eksempelet ovenfor har vi allerede opprettet noen eksempler på kontakter og betalere. Hvis vi klikker på + Opprett kontakt, vil vi bli spurt om hvilken type kontakt vi ønsker å opprette: en person, et firma, en tjeneste eller en avdeling.

Her velger du det riktige alternativet for deg og fullfører resterende steg ved å fylle inn informasjon. Avslutningsvis trykker du på fullfør og systemet lagrer kontakten på samme side som bildet over er på.

Koble til pasient og kontakt

Når du har opprettet kontakten skal du gå inn på pasientprofilen og legge til kontakten under "Kontakter og betalere"-menyen. Her kan du klikke på + Opprett kontakt:

Da vil du ha muligheten til å velge en av kontaktene du har opprettet via en rullegardinmeny. Du vil også kunne angi den støtten kontakten vanligvis betaler for klienten. Deretter vil du også kunne velge om kontakten skal motta en kopi av avtalebekreftelsen via e-post/SMS:

Klikk deretter på "Lagre", og kontakten vil være tilknyttet klientens profil. Gå ned til avsnittet "Opprett og send faktura til kontakt/betaler" for å se hvordan en faktura opprettes og deles opp ved å knytte til en annen betaler.

Opprett faktura med kontakt manuelt

Hvis du allerede har koblet pasienten og kontakten er den enkleste måten å trykke på en spesifikk avtale i kalenderen. Da er pasient og kontakt tilkoblet allerede og det vet systemet.

Etter du har trykket på en avtale kommer informasjon om avtalen opp i en egen boks. Her kan du trykke på faktura & betaling, og du får 4 alternativer som bildet under viser.

Ønsker du å dobbeltsjekke faktura før den opprettes anbefales det å bruke opprett faktura som utkast eller 'rediger på fakturasiden'. Da får du oprettet et utkast på fakturaen og du legger til kontakten.

Velg hvilken kontakt som skal brukes og påse at at all informasjon stemmer. Avslutningsvis oppretter du faktura og godkjenner. Systemet vil opprette 1 faktura til kontakt og 1 faktura til pasient som du godkjenner igjen.

Nå er fakturaene ferdig opprettet og tilknyttet hverandre. Du kan nå sende til pasient og kontakt.

NB! Er det en behandlingsserien med kontakt som er tilknyttet avtalen fra før, vil kontakten legges automatisk til i avtalen ved avtalefakturering.

Svarte dette på spørsmålet?