Her får du en oversikt over hvordan du gjør kalendere og avtaletyper tilgjengelige på din online bookingside. Online Booking er plattformen der pasienter selv kan bestille time hos deg, der det er en ledig tid.
Hvordan gjøre avtaleboken tilgjengelig i din Online Booking
Når du oppretter en ny kalender er den ikke umiddelbart tilgjengelig i din Online Booking. For å gjøre kalenderen tilgjengelig slik at klienter kan booke en avtale i en i din online booking, starter du med å gå til 'Innstillinger' i den øverste menylinjen. Velg deretter 'Online booking' og klikk på 'Ledige tider'. Her kan du velge hvilke kalender(e) som skal være tilgjengelige i din online booking:
Til slutt, husk å klikke på 'Lagre innstillinger' for å aktivere kalenderen for din Online Booking.
NB! Når du oppretter en kalender har du mulighet til å aktivere den for Online Booking i opprettelsen. Dette vil være et av stegen du automatisk får opp.
Hvordan gjøre avtaletyper tilgjengelige i din Online Booking.
Avtaletyper heter tjeneste i det nye systemet. Avtaletyper heller ikke umiddelbart tilgjengelige i din Online Booking etter du har opprettet en ny. Avtaletype og tjeneste er dermed samme prinsipp, men du må trykke på 'tjenester' i det nye systemet.
For å gjøre en bestemt avtaletype tilgjengelig i din Online Booking, må du huske på to ting:
At tjenesten din er tilgjengelig i en kalender som er aktivert for Online Booking.
At tjenesten i seg selv har blitt aktivert for Online Booking.
Begge innstillingene kan aktiveres når du oppretter eller redigerer en tjeneste. Under Informasjon kan du velge hvilke kalendere tjenesten skal tilhøre:
Under Online Booking kan du velge om denne tjenesten skal være tilgjengelig i din Online Booking eller ikke:
Klikk deretter på 'Neste' og fullfør konfigurasjonen av tjenesten din.
Design og oppsett av din Online Booking
Det er en rekke alternativer tilgjengelig når det gjelder utseendet og utformingen av din Online Booking. Du kan for eksempel legge til en logo i din Online Booking, velge rekkefølgen på bestillingsflyten og legge til et kart som viser hvor du befinner deg. De fleste av disse innstillingene finner du under 'Innstillinger' --> 'Online booking' -> Utseende.
Merk: For å redigere adressen, telefonnummeret, e-postadressen eller navnet på klinikken din, må du endre innstillingene i hovedprofilen din. Innstillingene for profilen finner du under 'Innstillinger' --> 'Din profil'.
Til slutt trykker du på Lagre innstillinger øverst på siden for å lagre informasjonen din.
Aktiver påkrevde Felt
Når pasienter bestiller en behandling hos deg kan du velge hva slags informasjon som pasienten skal fylle ut. Ved å gå til "innstillinger -> online booking", finner du under hvilke felt pasientene dine skal fylle ut når de booker en avtale. Du kan også velge om feltene skal være obligatoriske å fylle ut.
Pasientvarsler på e-post og SMS
Du kan selv sette opp varsler som du ønsker at en pasient skal få i forbindelse med en avtale. De kan få varsler på bekreftelse, påminnelse, oppdatering, kansellering og etter avtalen. Det er standardvalgene, men du kan også lage egendefinerte varsler internt mellom deg og andre ansatte eller filtrere et varsel etter en spesifikk kalender, avtaletype, osv.
Mulighetene her er mange, men det viktigste for oss er at det skal være enkelt hvis man ønsker en standard varsling. Det betyr at du enkelt kan bare trykke på opprett ny og trykke videre på neste til varselet er satt opp. Nedenfor kommer en guide.
Sett opp et varsel på epost eller SMS
Gå til innstillinger i ditt sidepanel og trykk på 'klientavtaler', som ligger under E-post og SMS. Da får du opp alle dine eksisterende varsler nå og en knapp hvor du oppretter nytt varsel, slik bildet under viser:
Ved å trykke på opprett ny bestemmer du først hva slags varsling du setter opp av bekreftelse, påminnelse og de andre nevnt over.
Etter du har valgt varslingtype velger du om et er på epost eller SMS:
Uavhengig om hva du velger over så vil neste side la deg redigere innholdet i varselet. Det er en standard tekst som skal dekke den viktigste informasjonen fra før, så du kan fint la det stå slik det er. Hvis du ser på bildet under kan du også velge om varslingen sendes fra klinikken eller den spesifikke ansatte.
Videre velger du om varslingen skal gå automatisk eller om du selv må godkjenne den før den sendes til pasienten. Etter dette steget bestemmer du filtre som du ser på screenshot under:
Hvis det er en standardvarsling som kan sendes fra alle ansatte, kalendere og tjenester / avtaletyper trykker du bare på neste. Da trenger du ingen filtre. Har du et ønske om noen spesifikke velger du disse. Går du videre til neste bestemmer du kun navn og så er du ferdig.