Gå til hovedinnhold

Håndtering av frikort

Informasjon på hvordan frikort blir lagt til automatisk og hvordan du kan legge det til manuelt.

Oppdatert over en uke siden

Automatisert frikortsøk

For å holde frikortstatusene så oppdaterte som mulig, kjører vi et frikortsøk hver natt. Dette søket sjekker kvalifiserte klienter for å se om de har fått et nytt frikort.

For øyeblikket er en klient ansett som kvalifisert for denne automatiserte kontrollen hvis:

  • Klienten har et gyldig norsk fødselsnummer.

  • De må ha en timeavtale i dag eller i morgen.


Manuell registrering av frikort

I tillegg til de automatiserte prosessene, har du alltid fleksibiliteten til manuelt å legge inn eller oppdatere en klients frikortdato.

Dette kan du gjøre ved å navigere til klientens profil, redigere den og deretter velge fanen "Tjenester". Her finner du muligheten til å legge til eller endre frikortdatoen direkte.


Synlighet av frikortstatus

Når en klient har et registrert frikort i systemet (enten via migrering, automatisert kontroll eller manuell registrering), er denne informasjonen tydelig synlig:

  • På klientens profil.

  • På klientens individuelle timeavtaler.

Dette sikrer at du har umiddelbar tilgang til relevant frikortstatus når du administrerer klientinformasjon og timeavtaler.

Hvordan blir frikort registrert hos Helfo?

Det krever at man registrerer egenandelen som betalt i programmet, informasjon om egenandel blir sendt med via Helfo-oppgjøret.

Registrerer du egenandelen etter at Helfo-oppgjøret blir sendt så vil egenandelen bli sendt med på neste oppgjør som du sender inn.

Svarte dette på spørsmålet?